+33 (0) 6 80 37 88 49 info.chenac@gmail.com

Blog van Jean en Ellen uit Frankrijk

Update maart 2020

Update maart 2020 Het zijn bizarre tijden voor iedereen, ook voor ons. We maken er hier het beste van, dat lukt tot op heden best wel goed. Het thuiswerken, daar zijn we al wel aan gewend. Bovendien is nu geweldig mooi weer, elke dag zo rond de 20 graden. We houden...

KORTE TERUGBLIK 2019 We hopen dat iedereen een heel goed jaar en een hele prettige jaarwisseling heeft gehad. We kijken met veel plezier terug op het afgelopen jaar, ons 2e seizoen alweer. We hebben van alles ondernomen, leuke mensen ontmoet en ja onze hond Noa heeft...

TOUR DE FRANCE 2020 10e etappe in Charente Maritime   27-10-2019 Goed nieuws, volgend jaar zal de 10e etappe van de Tour de France in ons departement de Charente Maritime zijn. 7 juli start de Tour op het eiland Île d'Oléron en finisht 170 km verder op Île de Ré. Zie...

Wijnoogst excursie en proeverij  30-09-2019 Afgelopen zomer hebben we meerdere rondleidingen bij wijnboeren georganiseerd, zoals bij Ilja Gort maar ook bij onze lokale wijnmaker Domaine Poncereau de Haut. Het was een groot succes, daarom gaan we dit volgend jaar zeer...

Bezoek de vuurtoren van Cordouan dit is echt heel bijzonder! Onze gasten hebben hem afgelopen week vanaf het water kunnen bewonderen tijdens een zeiltocht met een catamaran! Deze zeiltocht alléén al was heerlijk ontspannend. Zie een bericht uit Frankrijk.nl en lees...

Excursie Château Ilja Gort 8 juni 2019 Vorige week hebben we het kasteel van Ilja Gort bezocht. Na bijna al zijn boeken/programma's te hebben gelezen en gezien, wilden we dit droomkasteel in het echt wel eens zien en meemaken. Na een autorit van een uur werden we heel...

Update en beschikbaarheid 2019 Het seizoen is begonnen, we hebben de eerste gasten al weer mogen ontvangen, dat voelt weer goed! Afgelopen woensdag 1 mei was het dag van de arbeid, het begin van de lente wordt dan ook volop gevierd. In de plaatsjes rondom ons kan je...

10 april 2019 Afgelopen maanden hebben we ook weer niet stilgezeten. We hebben geschilderd, bomen geplant, de keuken opgeknapt van de 6 pp vakantiewoning een nieuwe picknick tafel en zonnebedjes aangeschaft. Jean is vandaag bezig met de veranda te plaatsen voor...

Update 24 Februari 2019 De afgelopen weken was het mooi weer om buiten te gaan klussen. Ellen heeft de muurtjes van de 6 persoons vakantiewoning gestuukt, een flinke klus maar het resultaat is er wel naar. Samen met de nieuwe palmbomen geeft het meer privacy en sfeer....

Het nieuwe jaar is goed begonnen! We hebben Oudjaarsdag op zijn Hollands, gezellig gevierd met bezoek uit Nederland. Dus oliebollen bakken, vuurtje erbij en af en toe een glaasje champagne, feest! We hebben nog nooit zoveel oliebollen gegeten als nu in Frankrijk, echt...

Momenteel werkt Jean aan het opknappen en zomerklaar maken van onze zomerresidentie! Deze ruimte wordt geisoleerd, groter gemaakt en er komen ramen bij waardoor het een lichtere woning gaat worden! Als het even kan en we toestemming krijgen, komt er misschien ook een...

4 november, 2018 Deze mooie dag hebben we benut om wandelend onze nabije omgeving meer te verkennen. Het werd een rondje van 8 km, zie de groen-gele stippellijn op de 1e foto. Het bleek wel dat de route niet overal duidelijk wordt aangegeven, dus daar gaan we een...

27 oktober, 2018 Wij kunnen in alle opzichten tevreden terugkijken op ons 1e echte seizoen!, Spannend was het voor ons om te ervaren wat iedereen er van vond. Maar de reacties waren gelukkig heel positief. Iedereen is blij verrast door dit landschap, “het lijkt wel...

Wijnexcursie augustus 2018 Afgelopen week hebben we samen met Domaine Poncereau de Haut een wijnexcursie georganiseerd. In hun sfeervolle winkel hadden we al regelmatig wijn gekocht. Bij navraag bleek dat ze heel graag bereid zijn om onze gasten van alles te vertellen...

Update juli 2018 Sinds afgelopen mei heeft ons dorp Chenac in de haven er een restaurant-café bij, Jean heeft geholpen met het opbouwen. Er is zelfs een tafel speciaal voor onze gasten van Le Petit Chenac. Pieter (Nederlander) kookt hier in de buitenkeuken van zijn...

Update eind mei 2018, de start! We zijn van start gegaan! Toch wel heel spannend om nu te ervaren hoe onze gasten Le Petit Chenac in de Charente Maritime ervaren. De eerste reacties zijn heel lovend, over de gîtes, het uitzicht en de directe omgeving. Heel goed om te...

WIJ ZIJN OPEN! MEI 2018 1 mei namen we een halve snipperdag op en hebben onze opening gevierd samen met een paar familieleden in Mortagne-sur-Gironde. Hoe blij kan je zijn na al dat harde werk, met een biertje met patat! En dan toch eindelijk werd het zwembad...

De vakantiewoning Le Vallière is klaar!  Nog 1 1/2 week te gaan voordat we echt van start gaan! Zo spannend, sinds een week is ook de laatste gîte is klaar, zie de foto’s op: https://lepetitchenac.com/appartement-2-personen-aan-gironde/ Deze woning is vernoemd naar de...

Start bouw van het zwembad Het was een mooie en productieve dag vandaag. Vanmorgen al vroeg op i.v.m. de laatste voorbereidingen voordat het beton geleverd gaat worden. Eerst de bekisting maken. Vlecht van betonijzer De betonwagen stort het betond vanaf...

Update maart 2018 De druiven zijn allemaal netjes gesnoeid, ze zijn er helemaal klaar voor. Helaas wij nog net niet. We wonen al weer bijna 1 jaar in Frankrijk en moeten er nog flink tegenaan om begin mei van start te kunnen gaan. Maar we zijn ervan overtuigd dat het...

Strandjutten bij Meschers sur Gironde Vanmorgen wat foto's gemaakt op het strand Plage des Vergnes. Het strand lag vol met aangepoeld hout, prachtig! de auto meteen volgeladen. Wat zullen we er allemaal van gaan maken?

Update februari 2018 De 2 tot 6 persoons vakantiewoning Le Cordouan is zo goed als klaar! Het was weer een flinke klus zoals je op de volgende foto's wel kunt zien. Het plafond, de balken, waren allemaal knalgeel en blauw, alles is nu mooi opgefrist, het is nu een...

Update eind december- Bonne Année! Ons eerste spannende jaar in Frankrijk zit er alweer bijna op. We willen iedereen heel hartelijk bedanken voor alle lieve kaarten, berichtjes en hulp die we het afgelopen jaar mochten ontvangen, dat deed en doet ons enorm goed....

Update december 2017 Wat gaat de tijd toch snel, gelukkig hebben we nog een paar maanden om de klus te klaren! Wij wonen nu tijdelijk in de vakantiewoning la Coubre, we zijn nu druk bezig om het huis Le Cordouan verder te verbouwen. Het schiet al best wel op, boven...

Mooie time lapse filmpjes bij Le Petit Chenac Een paar korte filmpjes van 2 flinke projecten van ons, de bouw van de veranda en het verplaatsen van de zware stalen trap in de schuur. En het laatste filmpje is achterin onze tuin gemaakt, een prachtige zonsondergang in...

Update begin oktober 2017 Volgend jaar mei gaan we open, dus we bouwen flink door. Vanmorgen zijn we weer bij de houtzagerij geweest en een rondje gelopen om geschikte balken te zoeken voor de veranda. Deze veranda komt aan de kant van de vakantiehuisjes La Coubre en...

Update eind september 2017 De website van Le Petit Chenac is online, we gaan open vanaf mei 2018! We zijn trots op ons huis want de verbouwing gaat voorspoedig, het wordt prachtig en supertrots op de website! En we krijgen nog steeds regelmatig bezoek, super gezellig....

Update augustus 2017 De 1e vakantie woning "La Coubre" is zo goed als klaar. Super trots zijn we, want het is een plaatje geworden, ideaal voor 2 volwassenen en 1 kind, met aparte slaapkamer en een vide met 1 persoonsbed. .Maar er moet nog veel meer gebeuren........

Update juli 2017 Er gebeurt weer van alles in Le Petit Chenac. Vooral klussen en nog eens klussen maar we krijgen regelmatig gezellig bezoek uit Nederland. Als het even kan, maken we dan ook tijd om de omgeving samen verder te verkennen. Fijn om te horen is dat...

Update eind juni 2017 Het is al weer eind juni, hoog tijd voor een update! We voelen ons steeds meer thuis in Frankrijk Afgelopen zaterdag was het Fête de la Saint Jean, hoe toevallig is dat? Alles wordt gevierd in Frankrijk, dus we werden uitgenodigd door de buren,...

Pinkster update 2017 We zijn druk aan het klussen, maar genieten ook volop van onze nieuwe regio. Lees hier verder over onze belevenissen. Vervolg badkamer: de vloer zit erin en de wastafelblad staat al strak in de lak. Voorbereidingen voor de warmtepompboiler, wat...

Het is tijd voor een korte update! We kregen al met een week, toestemming om verder te bouwen, we mogen extra ramen en deuren plaatsen en een veranda aan huis bouwen! Top zo snel hadden wij dit nooit verwacht De windwijzer is geïnstalleerd. Jean is hard aan het werk,...